Reklamovat se dá leccos

Když letíme za prací, na dovolenou nebo klidně i kamkoliv jinam, vystavujeme se riziku, že bude náš let z nějakého důvodu opožděn. Těch okolností, které se na dochvilnosti letů podepisují, je celá řada, a jak už tomu tak bývá, jsou některé zaviněny lidským faktorem a některé lidmi neovlivnitelnými okolnostmi.
A když se tak člověk stane obětí zpoždění, přesahujícího únosnou mez striktně stanovenou v evropské regulaci 261/2004, je logické, že by měla následovat reklamace zpoždění letu. Protože jakkoliv letadla létají po obloze, není to žádný holubník.

letoun

Pokud chce pasažér zpožděný let reklamovat, měl by si počínat tak, aby omezil na minimum možnosti ‚protivníka‘ vykrucovat se. Protože znáte to – vedoucí pracovníci aerolinek umí počítat a lehce si tak vykalkulují, na kolik je přijde ono předepsané odškodnění ve výši 250 až 600 eur pro každého pasažéra, plus případné další náklady, jako je jeho ubytování a stravování během neplánovaných zdržení. A dobře vědí, kolik by se dalo ušetřit, kdyby se ze své povinnosti vyvlékli.
Chce to tedy shromáždit co nejvíce údajů, prokazujících, že ke zpoždění skutečně došlo a jak dlouhé toto bylo. Je tedy vhodné vyfotit si příletové tabule na letišti, uschovat palubní lístky, pokusit se zjistit, co přesně bylo příčinou zpoždění a podobně.

A poté je záhodno zahájit samotnou snahu o získání odškodného. Tedy obrátit se s výzvou k úhradě buď přímo na dotyčné aerolinie, nebo na instituci, která jejich zájmy v té které zemi zastupuje.
Někdy to stačí. Někdy to aerolinie uznají a dohodnou se na platbě, věda, že je to jejich povinnost.
A pokud ne? Pak už zbývá jedině právní bitva. Něco, co už je pro obyčejného smrtelníka dost složitá, komplikovaná a všestranně náročná činnost, již ne každý dokáže dotáhnout až do vítězného konce.

čekání

A pokud se na to člověk necítí, jsou tu naštěstí i právníci, kteří se právě tímto zabývají. Kteří vědí, co a jak, a nejenže takové odškodné umí vymoci, ale dokonce si berou provizi teprve ve chvíli, kdy pro klienta ono ‚bolestné‘ získali.
Reklamovat tedy lze leccos, zpožděné lety nevyjímaje. A rozhodně bychom tuto možnost neměli ignorovat. V zájmu kvality.